| 
         
          | Született :
 1800 január 11-én
 Szimõ
 
 Elhunyt :
 1895 december 13-án
 Gyõr
 |  
         
          | Fontosabb évfordulói: |   
          |  |   
          | 1817 | felvette 
            az Ányos névet |   
          |  |   
          | 1825 | pappá 
            szentelik |   
          |  |   
          | 1868 | királyi 
            tanácsosi címet kapott |   
          |  |   
          | 1879 | a vaskorona-rend 
            lovagja lett. |   
          |  |   
          |  |  |   
          | Kémiai és fizikai szakszerkesztõ abban 
              a bizottságban, mely a német-magyar mûszaki szótárat állította össze.
 Az optikai és hullámtani kísérletek idõszaka az 1850-es évek 
              és az 1860-as évek elsõ fele. Optikai rácsokat 1863-ig készített. 
              Nagyfeszültségû készülékei zömmel az 1860-70-es évekbõl származnak. 
              Legismertebb külföldi eredménye a villámfeszitõ bemutatása volt 
              az 1873-as bécsi világkiállításon.
 
 Szikrainduktorokkal szintén ebben az idõben foglalkozott. Ekkor 
              dolgozta ki különleges induktor tekercselési eljárását is. Gyõri 
              nyugdíjas éveiben is fõként a nagyfeszültségû eszközök szerkesztése 
              felé fordult figyelme.
 |  | 
         
          | Delejvillamos forgony - elektromágneses 
            motor |   
          |   |   
          | 1820 végén a dán Oersted professzor hallgatói elõtt demonstrálni 
              akarta, hogy az újjonan felfedezett áram éppúgy közömbös a mágnesre, 
              mint a megdörzsölt ebonitrúd. Legnagyobb meglepetésére azonban az 
              iránytû kitért az áramjárta vezetõ környezetében. Ekkor fordult 
              a fizikusok figyelme ezen új jelenségek felé. Noha megfelelõ ki-be 
              kapcsolgatással el lehetett érni, hogy az iránytû forgó mozgást 
              végezzen, a kezdeti szakaszban mégsem ez, hanem a Sturgeon által 
              1824-ben megfigyelt, majd Henry által tökéletesített elektromágneses 
              hatás okozta a mozgást. Az elektromágneses vonzás (forgatás) törvényszerûségeit vizsgálva 
              Jedlik felismerte, hogy elektromágnes mezõjében lévõ tekercs jobban 
              kitér, mint egy iránytû, sõt megfelelõ áramváltás esetén ez az elfordulás 
              folytonos forgássá is tehetõ.
 Fiatal tanárként a gyõri gimnázium fizika szertárában megismételte 
              Oersted kísérletét, majd 1829-ben azt vizsgálta, hogy milyen erõhatás 
              lép fel két tekercs között. Az egyik tekercset rögzítette, a másik, 
              vasmagos tekercs ennek belsejében volt, s az erõ hatására elfordult. 
              A belsõ tekercset higanyos áramváltóval látta el, amely félfordulatonként 
              megfordította az áram irányát. Galvánelemmel táplálva a belsõ tekercs 
              gyors, folyamatos forgó mozgást végzett. A kis készülékben megtalálható 
              a mai egyenáramú motor mindhárom alapvetõ eleme: a tekercselt állórész, 
              a tekercselt forgórész és a kommutátor. Addig ilyen motor még nem 
              készült.
 
 Az egész olyan egyszerûnek tûnt, hogy Jedlik a következõ véleményen 
            volt:
 
 "Midõn ez imént tárgyat villamdelejes forgásokra való készüléket 
            1827. és 1828. évek elõtt jó eredménnyel létrehoztam, akkor még nem 
            lehetett hasonlóknak leírását a kezemnél létezett folyóiratokban vagy 
            munkákban találni és olvasni. Ezen körülménynél fogva részemrõl azon 
            véleményben voltam, hogy a leírt villamdelejes készülékeknek és alkalmazási 
            módjuknak én volnék a feltalálója, de csak a magam egyéniségére nézve, 
            mert mint kezdõ természettani tanárnak többször volt alkalmam azt 
            tapasztalni, hogy némely természettani tünemények, melyekre csak saját 
            belátásom és kutatásom útján jöttem, másoknál már jóval elõbb ismeretesek 
            voltak. E vélemény mellett még továbbra is megmaradtam. 1829-ben vagy 
            1830-ban valamely könyvben, valószínûleg Dingler Polytechni- sches 
            Journal egy kötetében találtam egy ábrát, mely az általam itt leírt 
            gépekre vonatkozó ábrával annyira megegyezett, hogy ha az énáltalam 
            létrehozott villamdelejes készüléket elõbb közzétettem volna, azt 
            kellett volna gyanítanom, hogy az illetõ írónak az általam közzétett 
            leírás szolgálhatott alkalmul. De mivel én a villamdelejes forgásokról 
            akkor semmit sem tettem közzé, meg kell azon nyugodnom, hogy azokat 
            Oersted, Ampere, Schweigger és mások fölfedezése nyomán saját iparkodásomnak 
            köszönhetem. Jelenleg már bajos volna a prioritás miatt bárkivel vitatkozni."
 
 Így forgonyát csak 1841-ben mutatta be elõször a Magyar Orvosok 
              és Természetvizsgálók vándorgyûlésén. Jedlik forgonyában már 1829-ben 
              megtalálható volt a mai egyenáramú motorok mindhárom fõ alkotórésze: 
              a tekercselt állórész, a tekercselt forgórész és az irányváltó kommutátor. 
              Az elsõ, Jedlikével egyenrangú, tisztán elektromágneses forgást 
              csak 1838-ben valósította meg Jacobi motoros csónakjában, amely 
              Miklós cár megbízásából és anyagi támogatásával készült. Moritz 
              Jacobi motorja csónakot hajtott a Néván 1838-ban. A csónak 12 utassal 
              szépen haladt, de a drága elemek hamar kimerültek. Ugyanerre a sorsra 
              jutottak a különféle telepes motorkocsik és villanymozdonyok. A 
              motor mûködött, de a telep felmondta a szolgálatot.
 Jedlik is épített villamos mozdonymodellt 1850 körül, ma is üzemképes, 
              de megfelelõ áramforrás hiányában csak játék maradt.
 1854-ben a rácsosztó gépnél "sikerült a körök vonalazását villanydelejes 
            géppel hajtani".
 |   
          |   |   
          |  |   
          | Forgony - 1929 |   
          | A forgony nem vált igazán ismertté. Leghíresebb "szereplése" 
              (a dinamóval együtt) csak 1927-ben volt Comóban, ahol a világ leghíresebb 
              fizikusai (köztük 11 Nobel-díjas) Volta emlékére ünnepi gyûlést 
              tartottak. Akkor indították be a kis motort, amikor az elektromosság 
              gyakorlati alkalmazását tárgyalták. |   
          |   |   
          |  |   
          | Sokszorozó tekercsben áramváltással 
              vorgó villámdelej -Forgony - 1930
 |   
          | A "villanydelejes forgony" végül 
            is az elsõ mai értelemben vett, folyamatos forgó mozgást végzõ kommutátoros 
            egyenáramú villanymotor volt. |  | 
         
          |  |   
          | © 2003
 |   
          |  
 
  
 
  
 
 Az oldalak megtekintéséhez minimum 800x600-as felbontásra és 16bit-es 
              színmélységre
 van szükség !
 Ajánlott felbontás
 1024x768 pixel
 24bit-es színmélység!
 
 
 Támogatottböngészõ típusok:
 IE , NS, Mozilla, Opera
 
 Minden jog fenntartva
 Horváth & Fellner
 © 2003
 |  |