| 
         
          | Született :
 1891 március 31-én
 Pankota (Arad)
 
 Elhunyt :
 1960 február 27-én
 Budapest
 |  
         
          | Fontosabb évfordulói: |   
          |  |   
          | 1916 | Csatlakozik 
            a Kármán Tódor vezette helikopter fejlesztõkhöz |   
          |  |   
          |  |   
          | 1918 | Légcsavargyárat 
            alapított (ELMA) |   
          |  |   
          | 1941 | Hazatért 
            Magyarországra |   
          |  |   
          |  |   
          |  |  |   
          |  Az 1934 évi motorcsónak versenyünkön 
              Conte Theo Rossi olasz versenyzõ Asbóth féle légcsavarral, propellerrel 
              felszerelt motorcsónakkal versenyzett és ért el 140 km/h-ás sebességet. |  | 
         
          | AH-4 helikopter |   
          |   |   
          | 1918-ban Asbóth gyárat alapított ELMA 
            (Elsõ Légcsavar Mûvek Albertfalva) néven az általa tervezett légcsavarok 
            sorozatgyártására. Az elsõ világháború befejezését követõen A.O. Repülõgépgyár néven 
            alakít üzemet, ahol repülõgépek, lég- és hajócsavarok gyártását kezdi 
            meg.
 
 A 20-as évek közepe felé kezdett újra a helikopterekkel foglalkozni, 
            4 év alatt 4 kölönbözõ helikoptert tervezett és próbált ki.
 
 1928-ban siker koronázta kitartását és saját tervezésû AH-1 névre 
            keresztelt helikoptere szeptember 9-én Hosszú Istvánnal a 'fedélzetén' 
            elemelkedett a földtõl. A szerkezet 120LE-s motorral volt ellátva 
            és két, egyenként 4.35m átmérõjû, egymás fölé helyezett és ellentétes 
            irányba forgó fa-propeller mûködtette. A rugalmas leszállást a gépre 
            szerelt 4 focilabda és autógumi biztosította. A propeller 1100 fordulatot 
            tett meg elõször a földön, majd a gép felszállt, és mintegy 10 méteres 
            magasságban 'lebegett' majdnem tíz percen keresztül. Ezután minden 
            gond nélkül leszállt.
 A korai dokumentációknak köszönhetõen nyugtázhatjuk, hogy Asbóth helikoptere 
            volt az elsõ, amely pilótával képes volt felemelkedni és huzamosabb 
            ideig nagy magasságban lebegni.
 Az 1930-as évek közepére a további tökéletesítéseknek köszönhetõen 
            a szerkezet már képes volt 30 méter magasságig felemelkedni, illetve 
            mintegy 3.2km-t megtenni körülbelül 19km/h sebességgel.
 
 Fejlesztéseit folytatva elkészítette AH2-es, AH-3-as és AH-4-es stabilabban 
            lebegni képes modeljeit is.
 
 Utolsó helikoptere, az AH-4-es volt az addig valaha épített legtökéletesebb 
            modell, amelyet a függõleges felemelkedésre képes szerkezetek között 
            találhatunk.
 |   
          |   |   
          |  |   
          | Az AH 4-es helikopter |   
          | Az ellentétes irányú forgást végzõ, közös 
            tengelyû fõrotorokat egy 110LE-s Clerget forgómotor hajtotta. A helikopter 
            összetett csuklós szárnyakkal rendelkezett, melyek a rotorok által 
            keltett lefelé ható légáramlatban voltak elhelyezve. Az AH-4-es modellben 
            egybeötvözött és tökélyre vitt minden addigi technikai fejlesztést. 
            A gép híres volt gyors emelkedésérõl, jó kormányozhatóságáról, stabilitásáról 
            és nem utolsó sorban a leszállás biztosságáról is. |   
          |   |   
          |  |   
          | Az AH 4-es helikopter teszt |   
          | Asbóth a második világháború után abbahagyta 
            a kísérleteit és egy újításokat kivetelezõ vállalat szakértõje lett. |  | 
         
          |  |   
          | © 2003
 |   
          |  
 
  
 
  
 
 Az oldalak megtekintéséhez minimum 800x600-as felbontásra és 16bit-es 
              színmélységre
 van szükség !
 Ajánlott felbontás
 1024x768 pixel
 24bit-es színmélység!
 
 
 Támogatottböngészõ típusok:
 IE , NS, Mozilla, Opera
 
 Minden jog fenntartva
 Horváth & Fellner
 © 2003
 |  |